Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Thematic Section: The diversity of theatrical dance in Portugal

Vol. 2 No. 2 (2024): Revista Estud(i)os de Dança 4

Filipa Francisco's participatory project A Viagem: traditional Portuguese dances visited by contemporary theatrical dance

DOI
https://doi.org/10.53072/RED202402/00204

Abstract

This article discusses Filipa Francisco's participatory choreographic project A Viagem (2011-2024), in which the artist and her team develop a working process and a piece for the stage with groups of traditional portuguese music and dance in different regions of Portugal.

As a participatory art project - and therefore clearly committed to the values of democracy - A Viagem comes close to a popular choreographic culture that was, during the Estado Novo period (1933-1974), used as an ideological propaganda tool by the portuguese dictatorial regime. The article looks at the project from the point of view of the tension between certain principles of community artistic practices, and A Viagem in particular, and this repertoire of traditional dances that the collectives transmit, practice and present still today as representations of the past.

Given that I took part in the project for a number of years as a professional dancer, my experience is decisive in the way it is dealt with here. However, the conversations I had with Filipa Francisco and with Telma Martinho and Pedro Farate, two members of traditional dance groups that took part in the project, were crucial, not only for understanding their personal experiences in this context, but also for approaching the objectives, working methodologies and materialization of A Viagem.

References

  1. Bazin, A. (1985). O Cinema – ensaios. Editora Brasiliense.
  2. Benjamin, W. (2010). O anjo da história (trad. João Barrento). Assírio & Alvim.
  3. Bouju, J. (1995). Tradition et identité. Enquête, 2, 95-117. https://doi.org/10.4000/enquete.313
  4. Cantinho, M. J. (2015). A Teia de Penélope e o Anel da Tradição: Cultura e Rememoração na Obra de Walter Benjamin. Philosophica International Journal for the History of Philosophy, 23(46), 79-95. https://doi.org/10.5840/philosophica2015234623
  5. Castro, M. J. (2016). Dança e Poder: Diálogos e Confrontos no século XX (3ª ed.). FCSH.
  6. Cruz, H. (2020). Práticas artísticas comunitárias e participação cívica e política: experiências de grupos teatrais em Portugal e no Brasil [Tese de doutoramento, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto]. Repositório Aberto da Universidade do Porto. https://hdl.handle.net/10216/132440
  7. Castelo-Branco, S. E.-S., & Branco, J. F. (eds.). (2003). Vozes do Povo (1–). Etnográfica Press. https://doi.org/10.4000/books.etnograficapress.537
  8. Fazenda, M. J. (1993). Para uma compreensão da pluralidade das práticas da dança contemporânea: Repensar conceitos e categorias. Antropologia Portuguesa, 11, 67-76.
  9. Ferrão, H. N. (2000). Ribatejo: do rancho de trabalhadores ao rancho folclórico - a construção social de novas práticas configuradas numa identidade regional. In Associação Portuguesa de Sociologia (Ed.), Sociedade Portuguesa: Passados Recentes, Futuros Próximos: Atas do IV Congresso Português de Sociologia (pp. 1-25). https://aps.pt/wp-content/uploads/2017/08/DPR462df847445fb_1.pdf
  10. Ferro, A. (maio 1932), ‘Falta um realizador’, Diário de Notícias in Diário do Governo, Série I - 218, 25 de Setembro de 1933.
  11. Foucault, M. (1997). Vigiar e Punir (R. Ramalhete, Trad., 20ª ed.). Editora Vozes.
  12. Lopes-Graça, F. (1945). Talia, Euterpe & Terpsícore, Crónicas. Atlântida. Livraria Editora.
  13. Lopes, A., & Martins, B. (2011). Campinas: A mulher ribatejana, o canto e a dança. Cosmos.
  14. Mundo em Reboliço. (2024, maio). A viagem. https://www.mundoemrebolico.pt/pt/detail/a-viagem/
  15. Murphy, J. (1795). Travels in Portugal: Through the provinces of Entre Douro e Minho, Beira, Estremadura, and Alem-Tejo, in the years 1789 and 1790: Consisting of observations on the manners, customs, trade, public buildings, arts, antiquities, &c. of that kingdom. A. Strahan, and T. Cadell Jun. and W. Davies. Biblioteca Nacional de Portugal. https://purl.pt/17093
  16. Ramos do Ó, J. (1999). Os anos de Ferro: O dispositivo cultural durante a ‘Política do Espírito’ 1933-1949 - Ideologia, instituições, agentes e práticas (Vol. 45 da coleção Histórias de Portugal; Vol. 3 da coleção Testemunhos contemporâneos). Editorial Estampa.
  17. Roubaud, M. L. (2003). O Verde Gaio: uma política do corpo no Estado Novo. In S. E.-S. Castelo-Branco, & J. F. Branco (Eds.), Vozes do Povo (1–) (pp. 337-354). Etnográfica Press. https://doi.org/10.4000/books.etnograficapress.588
  18. Sasportes, J. (1970). História da Dança em Portugal. Fundação Calouste Gulbenkian, Edição do Serviço de Música.