Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Thematic focus on Dance and Ecology

Vol. 3 No. 1 (2025): Revista Estud(i)os de Dança 5

aTERRAr: Possibilities for dance creation in the face of the socio-environmental challenges of the Anthropocene

DOI
https://doi.org/10.53072/RED202501/00201

Abstract

This article presents reflections on the contributions of dance to the socio-environmental challenges of the Anthropocene, with a particular focus on the dissemination of the knowledge involved. The object of study is the conception of the performance “aTERRAr: What if we stopped being human?”, created as a lecture-performance—a hybrid scenic-scientific genre that is both didactic and artistic nature—aiming to develop other ways of presenting urgent contemporary issues. The adopted starting point is the interaction between different fields of knowledge, grounded in a transdisciplinary dialog that embraces the practice of the ecology of knowledge, without hierarchy among different forms of knowing. The article concludes that dance, like other performing arts, can contribute to addressing the challenges of the Anthropocene by proposing different proposals and ways of presenting the issues of this epoch. The creation of artivist works, through different strategies, can provoke public interest in the topic, foster a sensitive engagement with the issues, stimulate critical thinking and call for action.

References

  1. Angus, I. (2023). Enfrentando o Antropoceno: Capitalismo fóssil e a crise do sistema terrestre (G. Vicenzi & P. Davoglio, Trads.). Boitempo.
  2. Anthropocene Working Group. (2024). What is the Anthropocene? Current definition and status. Subcommission on Quaternary Stratigraphy. http://quaternary.stratigraphy.org/working.groups/anthropocene/
  3. Catalão, M. (2017). Uma genealogia para a palestra-performance. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, 1(28), 4–14. https://doi.org/10.5965/1414573101282017004
  4. Crutzen, P., & Stoermer, E. (2000). The “Anthropocene”. Global Newsletter, 41, 17–18.
  5. Danowski, D., & Castro, E. V. (2014). Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Instituto Socioambiental.
  6. Deleuze, G., & Guattari, F. (2010). O que é filosofia (B. Prado Jr. & A. A. Muñoz, Trads., 3ª ed.). Editora 34.
  7. Fausto, J. (2022). Os desaparecidos do Antropoceno. In E. V. Castro, R. M. Saldanha, & D. Danowski (Orgs.), Os mil nomes de Gaia: Do Antropoceno à Idade da Terra: Volume 1 (pp. 278–318). Editora Machado.
  8. Foer, J. S. (2020). Nós somos o clima: Salvar o planeta começa no café da manhã (M. M. Galvão, Trad.). Rocco.
  9. Haraway, D. J. (2023). Ficar com o problema: Fazer parentes no Chthuluceno (A. L. Braga, Trad.). n-1 edições.
  10. João, I. (2023). Língua Vegetal Guarani. In F. Carnevalli, F. Regaldo, P. Lobato, R. Marquez, & W. Cançado (Orgs.), TERRA: Antologia afro-indígena (pp. 103–116). Ubu Editora / PISEAGRAMA.
  11. Kolbert, E. (2015). A sexta extinção: Uma história não natural (M. Pinheiro, Trad.). Intrínseca.
  12. Kopenawa, D., & Albert, B. (2015). A queda do céu: Palavras de um xamã Yanomami (B. Perrone-Moisés, Trad.). Companhia das Letras.
  13. Krenak, A. (2022). Futuro ancestral. Companhia das Letras.
  14. Latour, B. (2020). Diante de Gaia: Oito conferências sobre a natureza no Antropoceno (M. Meyer, Trad.). Ubu Editora / Ateliê de Humanidades Editorial.
  15. Martin, N. (2021). Escute as feras (C. V. Boldrini & D. Luhmann, Trads.). Editora 34.
  16. Marques, L. (2023). O decênio decisivo: Propostas para uma política de sobrevivência. Elefante.
  17. Millás, C. R. G. (2020a). O que pode vir a ser uma dança acrobática. In M. de S. Vieira (Org.), Práticas sensíveis de movimento na dança (Vol. 2, pp. 69–84). ANDA. https://portalanda.org.br/publicacoes
  18. Millás, C. R. G. (2020b). Trilogia do corpo no espaço: influências da prática de escalada na criação cênica em dança. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, 2(38). https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082/11909
  19. Millás, C. (2023a, 15 de dezembro). aTERRAr - filmagem íntegra [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=4TL9Oiw8gBU
  20. Millás, C. (2023b, 9 de agosto). Clip palestra-performance "aTERRAr: e se deixássemos de ser Humanos?" [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=6RVq7emCwss
  21. Millás, C. (2023c). TRAILER 01 aTERRAr 2023 [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=h6_d7m9h00A
  22. Nelson, R. (2022). Practice as research in the arts (and beyond): Principles, processes, contexts, achievements (2ª ed.). Palgrave Macmillan.
  23. Rajagopalan, K. (2000). Traição versus transgressão: Reflexões acerca da tradução na pós-modernidade. ALFA: Revista de Linguística, 44(1), 123–130. https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/4284
  24. Raposo, P. (2015). “Artivismo”: Articulando dissidências, criando insurgências. Cadernos de Arte e Antropologia, 4(2), 3–12.
  25. Richardson, K., Steffen, W., Lucht, W., Bendtsen, J., Cornell, S. E., Donges, J. F., Drüke, M., Fetzer, I., Bala, G., von Bloh, W., Feulner, G., Fiedler, S., Gerten, D., Gleeson, T., Hofmann, M., Huiskamp, W., Kummu, M., Mohan, C., Nogués-Bravo, D., Petri, S., Porkka, M., Rahmstorf, S., Schaphoff, S., Thonicke, K., Tobian, A., Virkki, V., Wang-Erlandsson, L., Weber, L., & Rockström, J. (2023). Earth beyond six of nine planetary boundaries. Science Advances, 9(37), eadh2458. https://doi.org/10.1126/sciadv.adh2458
  26. Rockström, J., Steffen, W., Noone, K., Persson, Å., Chapin, F. S., Lambin, E. F., Lenton, T. M., Scheffer, M., Folke, C., Schellnhuber, H. J., Nykvist, B., de Wit, C. A., Hughes, T., van der Leeuw, S., Rodhe, H., Sörlin, S., Snyder, P. K., Costanza, R., Svedin, U., Falkenmark, M., Karlberg, L., Corell, R. W., Fabry, V. J., Hansen, J., Walker, B., Liverman, D., Richardson, K., Crutzen, P., & Foley, J. A. (2009). A safe operating space for humanity. Nature, 461, 472–475. https://doi.org/10.1038/461472a
  27. Santos, B. de S. (2010). A gramática do tempo: Por uma nova cultura política (3ª ed.). Cortez.
  28. Stengers, I. (2015). No tempo das catástrofes: Resistir à barbárie que se aproxima. Cosac & Naify.
  29. Tsing, A. L. (2019). Viver nas ruínas: Paisagens multiespécies no Antropoceno. IEB Mil Folhas.
  30. Varanda, L. (2023). ATERRAR: E se deixássemos de ser humanos? [Website]. https://www.projetoaterrar.com.br/