Maria José Fazenda is Coordinator Professor at the Escola Superior de Dança – Instituto Politécnico de Lisboa (Lisbon Polytechnic’s Higher School of Dance) and senior researcher at CRIA (Centre for Research in Anthropology – Portugal). She holds a Bachelor in Anthropology and a Master in Anthropology from Faculdade de Ciências Sociais e Humanas - Universidade Nova de Lisboa (Faculty of Social Sciences and Humanities - New University of Lisbon) and a Ph.D. in Anthropology from ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa (Lisbon University Institute). She completed the dance course at the Escola de Dança - Conservatório Nacional (Dance School - National Conservatoire).She is editor of the bilingual book Movimentos Presentes: Aspectos da Dança Independente em Portugal / Present Movements: Aspects of Independent Dance in Portugal (1997, Cotovia, Danças na Cidade) and author of Dança Teatral, Ideias, Experiências, Ações (2nd edition 2012, Colibri; 1st edition 2007, Celta).
The current scene of theatrical dance in Portugal is multicolored. The purpose of this dossier is to contribute to the knowledge of this practice today, of the meanings and social realities it updates, and of the movements of people to which it gives visibility. In Portugal, professional theatrical dance only gained significant expression very late. It was after the Revolution of April 25, which put an end to the authoritarian regime of the Estado Novo, in the context of a stable democracy, did dance witness notable growth. In this text, we highlight productions — written, visual, and aural — that trace their historical trajectory and/or their movements and aesthetic directions, and we frame the diversity of current dance, emphasizing, in the year in which the fiftieth anniversary of the Carnation Revolution is celebrated, the importance of political action, from all sides, in creating the conditions necessary for the development of a free and plural dance, open to the diversity of movement idioms, dancing bodies, representations of shared group experiences and individual narratives.
References
AA.VV. (2023). História(s) da Dança. Cadernos Rivoli, 10. Teatro Municipal do Porto.
Alfaia, M., Costa, T. B., Gama, J., Portela, P., & Tavares, G. M. (2021). Os Três Irmãos — Caderno de Criação. Nome Próprio.
Assis, M. (1995). Movimentos. Danças na Cidade.
Barros, N., & Barros, I. (Eds.). (2023). Corpo, Imagem e Casa / Body, Image and Home. Edições balleteatro.
Costa, T. B., Roubaud, L., Lucas, I., Assis, M., Varanda, P., & Guerreiro, M. (2016). uma coisa concreta: Companhia Paulo Ribeiro. Companhia Paulo Ribeiro.
Fazenda, M. J. (Ed.). (1997). Movimentos Presentes: Aspetos da dança independente em Portugal. Cotovia - Danças na Cidade.
Fazenda, M. J. (2012). Dança teatral: Ideias. Experiências. Ações (2.ª ed. revista e atualizada). Edições Colibri. (Trabalho original publicado em 2007.)
Fazenda, M. J. (2018). Da vida da obra coreográfica. Imprensa Nacional – Casa da Moeda.
Fazenda, M. J. (2020). Do desenvolvimento da dança teatral em Portugal no pós-25 de abril de 1974: circunstâncias, representações, encontros. Revista Internacional de Língua Portuguesa, 38, 101-127. https://doi.org/10.31492/2184-2043.RILP2020.38/pp.101-127
Fiadeiro, J. (2017). Composição em Tempo Real: Anatomia de uma decisão / Composition en Temps Réel: Anatomie d'une décision (D.-A. Guéniot & P. Almeida, Eds.). Ghost Editions.
Galhós, C. (2005). Corpo de cordas: 10 anos de Companhia Paulo Ribeiro. Assírio e Alvim.
Galhós, C. (2016). O Espaço do Tempo – 15 anos. O Espaço do Tempo.
Guerreiro, M. (2008). Olga Roriz. Assírio e Alvim.
Guerreiro, M. (2017). O essencial sobre a Companhia Nacional de Bailado. Imprensa Nacional.
Mares do Sul. (Produção). Antunes, L. (Autor), & Gomes, C. F. (Realização). (2017-2018). Portugal que Dança [Série documental]. Mares do Sul. Produzida para a Rádio e Televisão de Portugal (RTP). https://www.rtp.pt/programa/tv/p34783
Martins, J. S., Azevedo, J., Fazenda, M. J., & Pinto, P. (Eds.). (2023). Para o Gil. Coreia, 8(série II). https://www.coreia.pt/
Pais, A. (Org.). (2024). Vera Mantero – Matérias. Forças. Imaginário. Orfeu Negro.
Ribeiro, A. P. (1991). 1965-1990: Vinte anos de Ballet Gulbenkian e a nova dança portuguesa. In J. Sasportes & A. P. Ribeiro, História da Dança (pp. 56-95). Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
Ribeiro, A. P. (1994). Dança temporariamente contemporânea. Vega.
Santos, E., Santos, C., Fiadeiro, J., & Guéniot, D. A. (Dirs.). (2001). Documento 10 mais 10: Contributo para uma cartografia da dança contemporânea em Portugal. Forum Dança e RE.AL / Resposta Alternativa.
Sasportes, J. (1970). História da dança em Portugal. Fundação Calouste Gulbenkian.
Thomas, H., & Prickett, S. (2020). Introduction: Thematic structure, methodological frames, and analyses. In H. Thomas & S. Prickett (Eds.), The Routledge Companion to Dance Studies (pp. 1-8). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315306551
Vertovec, S. (2015). Introduction: Formulating diversity studies. In S. Vertovec (Ed.), Routledge international handbook of diversity studies (pp. 1-20). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315747224
Vicente, G. (Ed.). (2017). Intensified bodies from the performing arts in Portugal. Peter Lang. https://doi.org/