Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Thematic Section: The diversity of theatrical dance in Portugal

Vol. 2 No. 2 (2024): Revista Estud(i)os de Dança 4

Editorial: Participating in the construction of the world, fifty years after the Carnation Revolution

DOI
https://doi.org/10.53072/RED202402/00101

Abstract

The current scene of theatrical dance in Portugal is multicolored. The purpose of this dossier is to contribute to the knowledge of this practice today, of the meanings and social realities it updates, and of the movements of people to which it gives visibility. In Portugal, professional theatrical dance only gained significant expression very late. It was after the Revolution of April 25, which put an end to the authoritarian regime of the Estado Novo, in the context of a stable democracy, did dance witness notable growth. In this text, we highlight productions — written, visual, and aural — that trace their historical trajectory and/or their movements and aesthetic directions, and we frame the diversity of current dance, emphasizing, in the year in which the fiftieth anniversary of the Carnation Revolution is celebrated, the importance of political action, from all sides, in creating the conditions necessary for the development of a free and plural dance, open to the diversity of movement idioms, dancing bodies, representations of shared group experiences and individual narratives.

References

  1. AA.VV. (2023). História(s) da Dança. Cadernos Rivoli, 10. Teatro Municipal do Porto.
  2. Alfaia, M., Costa, T. B., Gama, J., Portela, P., & Tavares, G. M. (2021). Os Três Irmãos — Caderno de Criação. Nome Próprio.
  3. Assis, M. (1995). Movimentos. Danças na Cidade.
  4. Barros, N., & Barros, I. (Eds.). (2023). Corpo, Imagem e Casa / Body, Image and Home. Edições balleteatro.
  5. Costa, T. B., Roubaud, L., Lucas, I., Assis, M., Varanda, P., & Guerreiro, M. (2016). uma coisa concreta: Companhia Paulo Ribeiro. Companhia Paulo Ribeiro.
  6. Decreto-Lei n.º 310/83, de 1 de julho. Diário da República n.º 163, 1ª série. Ministérios das Finanças e do Plano, da Educação e da Reforma Administrativa. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/310-1983-452686
  7. Decreto-Lei n.º 344/90, de 2 de novembro. Diário da República n.º 253, 1ª série. Ministério da Educação. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/344-1990-566188
  8. Decreto-Lei n.º 225/2006, de 13 de novembro. Diário da República n.º 163, 1ª série. Ministério da Cultura. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/225-2006-546070
  9. Decreto-Lei n.º 103/2017, de 24 de agosto. Diário da República n.º 163, 1ª série. Cultura. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/103-2017-108051992
  10. Despacho Normativo n.º 51/96, de 6 de dezembro. Diário da República n.º 282, 1ª série B. Ministério da Cultura. https://data.diariodarepublica.pt/dr/detalhe/despacho-normativo/51-186303
  11. Fazenda, M. J. (Ed.). (1997). Movimentos Presentes: Aspetos da dança independente em Portugal. Cotovia - Danças na Cidade.
  12. Fazenda, M. J. (2012). Dança teatral: Ideias. Experiências. Ações (2.ª ed. revista e atualizada). Edições Colibri. (Trabalho original publicado em 2007.)
  13. Fazenda, M. J. (2018). Da vida da obra coreográfica. Imprensa Nacional – Casa da Moeda.
  14. Fazenda, M. J. (2020). Do desenvolvimento da dança teatral em Portugal no pós-25 de abril de 1974: circunstâncias, representações, encontros. Revista Internacional de Língua Portuguesa, 38, 101-127. https://doi.org/10.31492/2184-2043.RILP2020.38/pp.101-127
  15. Fiadeiro, J. (2017). Composição em Tempo Real: Anatomia de uma decisão / Composition en Temps Réel: Anatomie d'une décision (D.-A. Guéniot & P. Almeida, Eds.). Ghost Editions.
  16. Galhós, C. (2005). Corpo de cordas: 10 anos de Companhia Paulo Ribeiro. Assírio e Alvim.
  17. Galhós, C. (2016). O Espaço do Tempo – 15 anos. O Espaço do Tempo.
  18. Guerreiro, M. (2008). Olga Roriz. Assírio e Alvim.
  19. Guerreiro, M. (2017). O essencial sobre a Companhia Nacional de Bailado. Imprensa Nacional.
  20. Lepecki, A. (Ed.). (1998). Theaterschrift Extra. Intensificação: Performance contemporânea portuguesa [Intensivierung: Zeitgenössische portugiesische performance; Intensification: Performance contemporaine portugaise; Intensifiëring: Hedendaagse portugese performance; Intensification: Contemporary portuguese performance]. Danças na Cidade / Livros Cotovia.
  21. Mares do Sul. (Produção). Antunes, L. (Autor), & Gomes, C. F. (Realização). (2017-2018). Portugal que Dança [Série documental]. Mares do Sul. Produzida para a Rádio e Televisão de Portugal (RTP). https://www.rtp.pt/programa/tv/p34783
  22. Martins, J. S., Azevedo, J., Fazenda, M. J., & Pinto, P. (Eds.). (2023). Para o Gil. Coreia, 8(série II). https://www.coreia.pt/
  23. Pais, A. (Org.). (2024). Vera Mantero – Matérias. Forças. Imaginário. Orfeu Negro.
  24. Parasita. (2017). Para uma timeline a haver. https://parasita.eu/projecto/para-uma-timeline-a-haver-genealogias-da-danca-enquanto-pratica-artistica-em-portugal/
  25. Pinto, P. (Ed.) (2024). Casio Tone: Domicília dos dois lados do espelho. Produções Real Pelágio.
  26. Portaria 467/88, de 18 de Julho. Diário da República n.º 164, 1ª série. Ministério da Educação. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/portaria/467-372656
  27. REDE – Associação para a Dança Contemporânea. (2024). Documentos de trabalho. https://www.rededanca.pt/a-rede/documentos-de-trabalho/
  28. Ribeiro, A. P. (1991). 1965-1990: Vinte anos de Ballet Gulbenkian e a nova dança portuguesa. In J. Sasportes & A. P. Ribeiro, História da Dança (pp. 56-95). Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
  29. Ribeiro, A. P. (1994). Dança temporariamente contemporânea. Vega.
  30. Santos, E., Santos, C., Fiadeiro, J., & Guéniot, D. A. (Dirs.). (2001). Documento 10 mais 10: Contributo para uma cartografia da dança contemporânea em Portugal. Forum Dança e RE.AL / Resposta Alternativa.
  31. Sasportes, J. (1970). História da dança em Portugal. Fundação Calouste Gulbenkian.
  32. Thomas, H., & Prickett, S. (2020). Introduction: Thematic structure, methodological frames, and analyses. In H. Thomas & S. Prickett (Eds.), The Routledge Companion to Dance Studies (pp. 1-8). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315306551
  33. Vertovec, S. (2015). Introduction: Formulating diversity studies. In S. Vertovec (Ed.), Routledge international handbook of diversity studies (pp. 1-20). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315747224
  34. Vicente, G. (Ed.). (2017). Intensified bodies from the performing arts in Portugal. Peter Lang. https://doi.org/
  35. 10.3726/b11641